شيوه نامه اجرائی ورود , اخذ عوارض وتردد خودرو ساخت خارج از كشور در مناطق آزاد تجاري

1401-07-13 09:59:01

شيوه نامه  اجرائی ورود , اخذ عوارض وتردد خودرو ساخت خارج از كشور

 در مناطق آزاد تجاري

مقدمه:

عوامل، تسهيلات و امتيازات تبیين شده در قانون چگونگي اداره مناطق آزاد تجاري به منظور
 جذب سرمايه سرمايه گذاران داخلي و خارجي در راستاي دستيابي به اهداف مندرج در اين قانون از جمله رشد و توسعه اقتصادي،افزايش درآمد عمومي، ايجاد اشتغال و تنظيم بازار كار و كالا و حضور فعال در بازارهاي جهاني منوط به بهره مندي از مزاياي قانوني مندرج در اين قانون است.

امکان ورود خودروهاي ساخت خارج از كشور به داخل محدوده مناطق آزاد تجاري ، نحوه
شماره گذاري و عوارض سالانه خودروهاي شماره گذاري شده در داخل مناطق آزاد به استناد مفاد مندرج در دستورالعمل و روش اجرائي آئين نامه راهنمائي و رانندگي ويژه مناطقآزاد تجاري مصوب 9/7/1373
هيات محترم وزيران پیش بینی و توسط قانون گزاران در مناطق آزاد تجاري تصويب و ابلاغ شده است.

در اجرای آئین نامه های موضوع مواد 10 , 14 و26 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری (آئین نامه اجرائی اخذ عوارض در مناطق آزاد تجاری مصوب 10/02/1373 , مقررات صادرات , واردات و امور گمرکی مصوب16/03/1373 و دستورالعمل و روش اجرائی اخذ عوارض مصوب 01/12/1373 و آئین نامه راهنمائی و رانندگی مصوب 22/08/1373) در راستای بهره مندی فعالان اقتصادی , سرمایه گذاران و ساکنین از تسهیلات و مزایای قانونی مناطق آزاد تجاری, ورود , شماره گذاری و بهره برداری از وسائط نقلیه موتوری بر اساس مقررات مناطق آزاد تجاری در محدوده منطقه تا مرکز استان برای اشخاص حقیقی و حقوقی در مصوبه شماره 209224/ت 46487 مورخ 25/10/1390 هیات محترم وزیران بر اساس این شیوه نامه وتصویب نامه شماره 24115/ت 94 ک مورخ 22/08/1373 هیات وزیران امکان پذیر خواهد بود.

 

فصل اول: شرايط لازم براي درخواست ورود خودروي ساخت خارج ازكشور

 

ماده1ـ شرايط ورود خودرو به منطقه:

1ـ1ـ درخواست ورود خودروي ساخت خارج از كشور به منطقه توسط اشخاص حقيقي مشروط به اقامت در محدوده منطقه آزادحداقل به مدت سه سال خواهد بود .

تبصره 1: اسناد مثبته برای اقامت عبارت است ازاجاره نامه رسمی واحد مسکونی یا سند مالکیت ملک محل اقامت یا محل کار و یا حکم اشتغال شاغلین در ادارات و نهادهای دولتی .

2-1- اشخاص حقوقی در زمان درخواست می بایست حداقل یکسال قبل در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی سازمان منطقه آزاد ارس ثبت و مجوز فعالیت ازمعاونت اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان دریافت کرده باشند .

تبصره 2: شركتها و سرمايه گذاران خارجي در منطقه پس از ثبت و شروع فعاليت مي توانند ضمن تکمیل فرم درخواست ورود خودرو ,  براي ورود خودروي ساخت خارج از كشور برابر اسنادمربوطه مجوز دریافت نمایند. در مجوز صادره ضوابط سازمان برای ورود خودرو و اسنادمورد نیاز قید خواهد شد .

3-1- آژانس ها و شركتهاي حمل و نقل مشروط به اينكه در داخل محدوده فعاليت داشته و مجوز فعاليت از
معاونت اقتصادي دريافت كرده باشند حسب نياز با پیشنهاد معاون اقتصادی و سرمایه گذاری و تصویب سازمان منطقه آزاد, مجاز به ورود و شماره گذاري خودروي ساخت خارج از كشور مي باشند.

4-1- تشخيص نياز و تعيين تعداد ورود خودروي ساخت خارج از كشور با پیشنهاد معاون اقتصادی و سرمایه گذاری و تصویب سازمان منطقه آزاد مي باشد.

5-1-  اعتبارمجوز ورود خودرو حداکثر شش(6)ماه از تاریخ صدور میباشد .

6-1- سازمان منطقه آزاد هیچ تعهدی درقبال تامین قطعات و لوازم یدکی خودرو وارداتی نخواهد داشت .

ماده2ـ ورودخودروهاي سنگين و نيمه سنگين، ماشين آلات راهسازي توسط اشخاص حقيقي و حقوقي برای پیمانکاران مستقر در محدوده و واحدهای صنعتی با پیشنهاد معاون اقتصادی و سرمایه گذاری و تائیدو تصویب سازمان امكان پذير خواهد بود.

1-2- اينگونه خودروها (سنگین ونیمه سنگین)مي بايست منحصراً در داخل محدوده فعاليت نمايند.

2-2- جهت ورود خودروهاي سنگين و نيمه سنگين، ماشين آلات راهسازي توسط اشخاص حقيقي و حقوقي برای واحدهای غیرصنعتی بهازای هر یکسال زیر مدل سال مبلغ سه میلیون(3.000.000)ریال مازاد عوارض اخذ خواهدشد .

ماده3ـ كاركنان سازمان در زمان درخواست ورود خودروي ساخت خارج از كشور ، حداقل با دو(2)سال سابقه خدمت مي توانندنسبت به درخواست ورود خودرو براي استفاده در محدوده مجاز اقدام نمايند.

1-3- مدت زمان تعيين شده در شرايط خاص وفق نظر مدیرعامل و رئيس هيات مديره سازمان قابل تغيير
مي باشد.

2-3- درخواست موسسات و شركتهاي تابعه سازمان، در هيات مديره سازمان مطرح خواهد شد.

3-3- تعداد خودروهائی که توسط واحدهای خدمات عمومی شامل شرکت های حمل و نقل عمومی از قبیل اتوبوس رانی , تاکسیرانی و.... می تواند وارد شود , توسط سازمان تعیین و ابلاغ میشود .

ماده4ـ درخواست مجدد ورود خودرو به داخل محدوده توسط اشخاص حقيقي و حقوقي دارای مجوز از منطقه و ساکنین منطقه جهت استفاده شخصی هر پنج(5) سال يكبار بلامانع میباشد .

1-4- قبل از وارد نمودن خودروي جديد، خودروي وارداتي قبلي مي بايست از منطقه مرجوع شود.

2-4- تعداد ورود خودرو توسط بنگاهها و نمايشگاهها براساس شرايط عرضه و تقاضا توسط هیات مدیره سازمان تعيين ميگردد.

 

فصل دوم: شماره گذاري و نقل و انتقال مالكيت

ماده5ـ شماره گذاري و نقل و انتقال مالكيت خودروهاي ساخت خارج از كشور در منطقه آزاد تجاري ـ صنعتي طبق مفادمندرج در ماده 2 الي 17 و تبصره ها و رديفهاي ذيل فصل دوم از آئين نامه راهنمائي ورانندگي مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي مصوب جلسه مورخ 9/7/1373 هيات محترم وزيران انجام خواهد شد اجراي مفاد اين
آئين نامه به استناد رديف 2ـ8 ماده 8 فصل سوم مقررات فرماندهی منطقه ویژه انتظامی مناطق آزاد مستقر در منطقه آزاد مي باشد.

ماده6ـ نحوه ورودخودروي ساخت خارج از كشور  به داخل محدودهمنطقه آزاد:

1ـ6ـ ورود خودرو به داخل محدوده منطقه, زماني مجاز است كه مشخصات ظاهري آن با تعاريف مندرج در رديفهاي ذيل ماده 1آئين نامه راهنمائي و رانندگي مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي منطبق باشد.

2ـ6ـ اشخاص حقيقي و حقوقي مي توانند رأساً با رعايت ضوابط مندرج در اين شيوه نامه نسبت به ورودخودرو ساخت خارج از كشور اقدام نمايند.

3ـ6ـ نمايندگي هاي مجاز شركتهاي سازنده خودرو كه مدارك نمايندگي آنها به تأييد سازمان رسيده باشد میتوانند نسبت به ورود خودرو ساخت خارج از كشور اقدام نمايند.

1ـ3ـ6ـ نمايندگيهاي مجاز شركتهاي سازنده موظفند حداکثر طی مدت شش ماه پس از اخذ مجوز ورود خودرو ,نسبت به تأسيس نمایشگاه , تعميرگاه و مراكز ارائه خدمات پس از فروش اقدام نمايند.

2ـ3ـ6ـ در صورتيكه نمايندگي هاي مجازشركتهاي سازنده خودروهاي ساخت خارج از كشور اقدام به ورود خودرو به داخل محدوده منطقه نموده و نسبت به تأسيس نمایشگاه , مراكز خدمات پس از فروش و يا تعميرگاه اقدام ننمايند مجوز ورود خودروي خارجي دريافتي از سازمان لغو خواهد شد.

3ـ3ـ6ـ تأسيس مراكز نمایشگاهی , خدمات پس از فروش و يا تعميرگاه با دريافت مجوز از سازمان امكانپذير خواهد بود.

ماده7ـ نمايشگاهها و بنگاههاي عرضه خودروي ساخت خارج از كشور مكلفند براساس آئين نامه اخذ عوارض در
مناطق آزاد مبلغ یک میلیون(1.000.000)ریال از قیمت خودرو را در زمان نقل و انتقال به حساب سازمان واريز نمايند.

ماده 8ـ واردات خودرو سبك طبق ماده 1متناسب با سال جاري ميلادي تا دو سال زیر مدل سال به شرط نو بودن(صفر کیلومتر)مجازاست.

1ـ8ـ خودروهاييكه توسط نمايندگي ها عرضه مي شوند در صورت ورود از طريق اشخاص حقيقي يا شركت هاي نمايشگاهي  بايد عوارض تعيين شده رابپردازند.

 

فصل سوم: محدوده تردد خودروهاي ساخت خارج از كشور كه درمنطقه شماره گذاري شده اند.

ماده 9ـ كليه خودروهاي ساخت خارج ازكشور كه در منطقه شماره گذاري شده اند و داراي برگ معتبر معاينه فني از راهنمائي ورانندگي مستقر در منطقه باشند مي توانند به استناد مصوبه شماره 209224/ت 46487 نمورخ 25/10/1390 در محدوده منطقه تا مرکز استان تردد نمايند.

1-9- گمرک سازمان در مناطق متصل به سرزمین اصلی تضمین لازم را طی تعهدنامه رسمی از صاحبان خودرو اخذ می نماید تا درصورت تخلف از ضوابط مزبور و خروج غیرمجاز از محدوده قانونی برای جلوگیری از تضییع احتمالی حقوق دولت اقدامات قانونی را بعمل آورد .

2-9- صاحبان خودروهای فوق موظفند هرشش(6)ماه یکبار ضمن مراجعه به گمرک سازمان به همراه خودروی خود گواهی لازم را اخذنمایند .

3-9- صاحب خودرو موظف است طی تعهدنامه رسمی این اختیار را به سازمان بدهد که در صورت تخلف از مقررات مربوطه نسبت به ضبط مبالغ تضمین های اخذ شده و ممانعت از تردد خودرو طی مواعید یادشده اقدام نماید .

4ـ9ـ به منظوركنترل تردد خودروهاي شماره گذاري شده در منطقه در محدوده مصوب دستگاه G.P.S بر روي كليه خودروها نصب و هزینه نصب دستگاه G.P.S از متقاضیان اخذ خواهد شد .

5-9- سازمان میبایست از صاحبان خودروتعهد لازم مبنی بر توجه به حدود محدوده قانونی و حفظ و نگهداری دستگاه مزبور اخذنماید .

6ـ9ـ كليه خودروهاي شماره گذاري شده در منطقه كه در شعاع مجاز و در داخل محدوده منطقه آزاد تردد
مي نمايند ملزم به رعايت قوانين، مقررات و آئين نامه هاي راهنمائي و رانندگي وضوابط زیست محیطی داخل كشورند.

7ـ9ـ در صورتيكه خودروي شماره گذاري شده در منطقه از شعاع تردد مجاز خارج شده و طبق عملكرد دستگاه G.P.S منصوب بر روي خودرو متوقف شود حسب قرارداد فی مابین سازمان منطقه و دارنده خودرو, مالك خودروبراي اولين بار ملزم به پرداخت مبلغ پنج ميليون(5.000.000)ريال جريمه و براي باردوم، خودرو براي مدت يكماه متوقف و مجاز به تردد نخواهد بود و براي بار سوم ضمن توقف و ابطال مجوز, فرد خاطی مجاز به ارائه درخواست براي ورود خودروي ساخت خارج ازكشور به داخل منطقه نخواهد بود.

8-9- هرگونه فروش یا واگذاری خودرو منوطبه اخذ موافقت گمرک سازمان و راهنمائی و رانندگی منطقه میباشد .بدیهی است نقل وانتقال پلاک و خودرو می بایست در دفاتر اسناد رسمی به ثبت برسد .

9-9- چنانچه خودرو در اثر سانحه یا استهلاک قابل استفاده نباشد , صاحب آن مکلف است مراتب را به گمرک سازمان و راهنمائی و رانندگی منطقه اعلام نماید . واحدهای مزبور ضمن بررسی سوابق و در صورت انطباق کامل مشخصات خودرو با اسناد و مدارک مربوط , اقدامات قانونی لازم را معمول نموده و مراتب را صورت مجلس می نماید. یک نسخه از صورت مجلس مذکور به صاحب خودرو تسلیم و نسخه دیگر جهت ضبط در سابقه , به گمرک منطقه ارسال میگردد .

10-9- برای خروج از محدوده قانونی منطقه و ورود به سرزمین اصلی , در اجرای مقررات صادرات و واردات و قانون امور گمرکی , صاحبان خودرو موظفند به گمرک منطقه مراجعه و مجوز لازم رااخذ و سپس مبادرت به خروج از محدوده مورد نظر نمایند . در صورت تخلف از مقرراتجاری , صاحبان خودرو طبق موازین قانونی پاسخگو بوده و سازمان هیچگونه مسئولیتی دراین زمینه نخواهد داشت .

 

فصل چهارم: نحوه اخذ عوارض از خودروهای ساخت خارج از کشور

ماده 10 – وارد کننده موظف است اظهارنامه حاوی مشخصات خودرو را به همراه اسناد مربوطه به گمرک سازمان تسلیم نماید .

1-10- گمرک سازمان پس از رسیدگی به اظهارنامه و اسناد مربوط عوارض ورود را که معادل پنج تا چهل و پنج درصد  ارزش سیف کالا میباشد(به استناد بند 3-8 تصویبنامه شماره 65648/ت 119 ک مورخ 01/12/1373 و اصلاحات بعدی آن)و توسط هیات مدیره سازمان تعیین و ابلاغ خواهد شد , وصول می نماید .

2-10- به عوارض ورود خودرو های فاقدنمایندگی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی وارد میشود , معادل پنج(5)درصد اضافه میشود.

3-10- به خودروهائی که اسناد و مدارک آنهاحاکی از واردات از کشور مبدا میباشد تا بیست(20)درصد عوارض متعلق تخفیف داده میشود.

4-10- به خودروهائی که دارای نمایندگی وخدمات بعد از فروش در منطقه باشد معادل ده(10)درصد عوارض متعلق تخفیف داده میشود .

5-10- فهرست عوارض(ورود , شماره گذاری و سالیانه)برای هرسال توسط هیات مدیره سازمان با رعایتضوابط مربوط تعیین و جزلاینفک این شیوه نامه خواهد بود .

6-10- وارد کننده موظف است پس از پرداخت عوارض و اخذ گواهی از گمرک سازمان , به همراه خودرو و اسناد مربوطه به واحدراهنمائی و رانندگی مستقر در منطقه جهت شماره گذاری مراجعه نماید . واحد مزبور پساز بررسی اسناد و مدارک یاد شده و احراز شرایط قانونی , براساس آئین نامه شماره27115/ت94ک مورخ 22/08/1373 نسبت به تعیین شماره پلاک و نصب آن و صدور کارتشناسائی خودرو اقدام خواهد نمود .

7-10- واحد راهنمائی و رانندگی مستقر درمنطقه پس از نصب پلاک و صدور کارت شناسائی برای خودرو مراتب را به گمرک سازمان اعلام می نماید .

8-10- گمرک سازمان ضمن صدور اجازه تردددر محدوده قانونی تعیین شده , نسبت به ثبت شماره پلاک و دیگر مشخصات در سوابقاقدام خواهد نمود .

9-10- گمرک سازمان شماره پلاک و مشخصات هر خودرو را براساس آمار ورود خودروها, به گمرک منطقه اعلام خواهد نمود .

تبصره 3 : در مورد كاركنان سازمان منطقه آزادو موسسات تابعه و شركتهاي وابسته، از بابت عوارض گمركي ورود خودرو , هیچگونهوجهی براي يكبار در طول مدت خدمت دریافت نمي گردد.

تبصره 4 : ورود خودرو با قیمت پائینتر از 8.000دلار ممنوع میباشد .

تبصره 5 : ورود خودروهای بدون  ABS(سیستم ترمز بدون قفل) و ایربگ دوبل ممنوع میباشد .

تبصره 6 : انواع خودروهای سواری دارای پلاک معوض از عوارض معاف میباشند .

تبصره 7: ورود خودروهای تصادفی ممنوع میباشد.

ماده11ـ واردات خودروهاي سنگين طبق ماده 1 متناسب با سال ساخت ميلادي حداکثر تا ده(10)سال زیر مدل سال بشرط صفر بودن کیلومتر مجاز است. عوارض اين خودروها براساس سال ساخت طبق جدول صفحه بعد خواهد بود.

1-11- ورود ماشین آلات راهسازی , ساختمانی و کشاورزی , وسائط نقلیه امدادی اعم از انتظامی , آتش نشانی , آمبولانس , بهداشتی و درمانی , تعمیرات اضطراری , برق , گاز و آب و نیز موتور سیکلت صرف نظر از سال ساخت با تائید کاردان فنی راهنمائی و رانندگی منطقه مجاز میباشد .

 

 

 

 

 

به گزارش صدای ایران، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که بندهای آیین‌نامه در مناطق آزاد هم صادق است و تنها تفاوت واردات خودرو به مناطق آزاد این است که یک قید بیشتر دارد و خودرو باید برقی یا هیبریدی باشد.

سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت، درباره واردات خودرو به مناطق آزاد گفت: در منطقه آزاد تنها  قید این است که خودرو کاملا برقی یا هیبریدی باشد و قید دیگری وجود ندارد.

تاکنون قانونی برای واردات خودرو به مناطق آزاد نبوده

وی افزود: وقتی درباره آیین نامه واردات صحبت می‌کنیم  کل کشور را در برمی‌گیرد. تاکنون هم مناطق آزاد واردات خودرو نداشته که قانون آن بخواهد تغییر کند.

به گفته وزیر صمت سایر بندهای آیین نامه در مناطق آزاد هم صادق است. برای مثال برای شماره‌گذاری هم همان سازوکار عرضه در بورس انجام خواهد شد. بنابراین تنها تفاوت واردات خودرو به مناطق آزاد این است که یک قید بیشتر دارد و خودرو باید برقی یا هیبریدی باشد.

فاطمی امین در پاسخ به اینکه آیا امکان بازنگری آیین نامه واردات برای مناطق آزاد وجود دارد؟ تصریح کرد: ممکن است مناطق آزاد پیشنهادی ارائه کنند و در وزارت صمت بررسی شود، اما این آیین‌نامه مصوب شده است.

 

 

تعداد نظرات این محصول 0 عدد

هیچ نظری ثبت نشده است

no comment